Comoara de la Bălăria

Cutezătorii, 1982 (Anul 16, nr. 1-52), 1982-03-25  nr. 12

Comoara de la Bălăria

Bălăria. Numele unui sat ca multe altele, pierdut în imensitatea cimpiei, la cîţiva kilometri de Videle. Aici, pe ogoarele de la marginea lui, s-a petrecut, in urmă cu cîţiva ani o... minune, un fapt atit de interesant, incit participanţii la un congres mondial găzduit de ţara noastră, aflînd despre el, au ţinut să meargă cu toţii acolo, la faţa locului, să vadă cu ochii lor ceea ce se povesteşte.

Despre ce fapt e vorba?

De mai bine de 20 de ani, de pe ogoarele mănoase ale cimpiei in centrul căreia se află oraşul Videle, pe lingă tradiţionala recoltă de cereale se mai obţine încă una, la fel de preţioasă: o bogată „recoltă" de petrol. Petrolul de Videle, care atirnă greu — şi după cum ni s-a spus — hotărîtor in balanţa energetică a ţării. Cît vezi cu ochii împrejur şi chiar mai departe, dincolo de orizont, cîmpul e presărat cu zeci şi zeci de sonde care de peste două decenii sug zi şi noapte din subsol aurul negru atit de necesar economiei noastre naţionale, in răstimpul acesta insă, deşi din întreaga cantitate de petrol existentă in zăcămint nu s-a scos decit o mică parte, multe dintre sonde au „secat". Pe conductele ce pornesc de la ele spre marile rezervoare ale depozitului central al schelei, aurul negru curgea din ce in ce mai puţin.

Aşa s-au petrecut lucrurile şi cu sondele de la Bălăria: unele s-au oprit complet, altele mai dădeau ceva petrol, dar cel mult o jumătate de tonă în 24 de ore, fiind, cum se spune, pe ducă. Ei bine, cu cîţiva ani în urmă, printr-un procedeu original şi de-o mare îndrăzneală, pus in practică de specialiştii noştri, citeva dintre aceste sonde au fost, „reînviate". „Reînviate" în aşa măsură, incit au devenit eruptive, dind producţii record.

Aceasta e „minunea" de la Bălăria pe care, văzînd-o şi cunoscind-o, participanţii la Congresul mondial al petrolului, ţinut in 1979 la Bucureşti, au apreciat-o ca pe o adevărată revoluţie in domeniul extracţiei de ţiţei şi, impresionaţi şi încintaţi totodată, au dus vestea in intreaga lume. Aşa se face că numele acestui anonim sat pierdut in Cimpia Română — Bălăria — a devenit cunoscut în lumea petrolului pe multe paralele şi meridiane ale globului.

Străbatem intr-un „Aro" drumurile înguste ce şerpuiesc peste cimp, printre sondele се-şi inalţă turlele metalice la tot pasul. Ne îndreptăm spre Bălăria in compania inginerului Gheorghe Popa, unul dintre autorii „minunii" de care v-am vorbit mai sus. Peste tot, panouri care avertizează împotriva pericolului de incendiu: „Fumatul strict interzis!". „Nu aprindeţi chibrituri, nu umblaţi cu foc deschis!". Pe neaşteptate, şoferul trage pe dreapta şi, cu două roţi pe taluzul inierbat, opreşte.

— Am ajuns!

Suntem nedumeriţi, dezorientaţi chiar. Cum, ăsta-i locul acela devenit atit de cunoscut? împrejur, mai nimic: nici ştiutele turle metalice, nici atit de ciudatul ansamblu al motorului electric şi al unităţii de pompare care-şi balansează continuu braţul metalic prevăzut cu contra-greutăţi. Doar cîteva platforme de beton, cam de mărimea a trei-patru mese de ping-pong, răspindite ici-colo pe cimp. Din centrul fiecărei platforme iese o țeavă lucitoare care, făcind repede un cot de 90 de grade, aleargă argintie peste pămint spre o clădire lungă și joasă aflată la cîteva sute de metri mai încolo, dinspre care răzbate pină aici un duduit puternic. împrejur, nimeni, nici un om. Sesizindu-ne nedumerirea, inginerul Popa se grăbeşte să ne explice:

— Sub tălpile noastre, la 600 de metri adincime, in straturile îmbibate cu petrol, arde focul. Un foc pe care noi l-am aprins, il întreţinem şi-l dirijăm cum vrem. Datorită lui, ţiţeiul devine fluid, iar presiunea gazelor ce se degajă prin ardere e atit de mare, incit il face să ţişnească afară ca apa dintr-o fintină arteziană. Din cauza asta nu mai avem nevoie nici de turle, nici de motoare, nici de pompe, ci numai de ţevi şi de platformele acestea grele de beton, care stau peste sonde ca nişte capace. Aşadar, aici, afară, cea mai mare stricteţe în ceea ce priveşte pericolul de incendii, in timp ce acolo, jos, în chiar „miezul" zăcămîntului de petrol, duduie un foc năprasnic. Din explicaţiile inginerului înţelegem noul, modernul şi îndrăzneţul procedeu al combustiei subterane care aici, la Bălăria, este in fază experimentală.

Petrolul de la schela Videle atit de viscos, incit prin toate celelalte procedee, mai vechi sau mai noi — prin presiunea naturală, prin pompare şi prin injecţia cu apă sub presiune — nu se poate scoate decit cel mult 28 la sută din cantitatea aflată în zăcămint. „Oare restul de peste 70 la sută din acest aur negru e sortit să rămină definitiv incuiat în sipetele pămintului? Să stea adică acolo, nefolosit, în timp ce pe plan mondial criza energetică devine tot mai acută iar iar contextul ei petrolul se procură tot mai greu, costă de la o zi la alta mai mult? Nu s-ar putea să mai smulgem încă o parte din această inestimabilă bogăţie de care economia noastră naţională are mare nevoie?" Acestea au fost întrebările pe care oamenii din schela de extracţie Videle, împreună cu specialiştii Institutului de cercetări şi proiectări pentru ţiţei şi gaze din Cimpina, dornici să răspundă prin fapte mobilizatoarelor îndemnuri adresate în repetate rinduri tuturor petroliştilor de către secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a spori necontenit producţia de ţiţei, şi le-au pus încă de-acum 10-12 ani. Răspunsul pe care l-au dat cîţiva dintre ei, cei mai îndrăzneţi, a fost afirmativ: „Se poate, dar numai aplicind metoda combustiei subterane"

Combustia subterană! Un procedeu cu adevărat radical. Deşi imaginat şi fundamentat teoretic cu multe decenii în urmă, puţini specialişti din lume s-au încumetat să-l încerce. Să dai foc petrolului pentru a produce petrol! Pare ceva împotriva firii. Oricum, teribil de greu şi de complicat. Dovadă, faptul că n-a „prins" şi că multe somităţi din domeniu i-au prevăzut aplicabilitatea in secolul viitor. La noi în ţară insă s-au găsit specialişti care au susţinut că poate fi pus in practică imediat, in zilele noastre. Printre ei, şi inginerul Popa:

Incă din 1971 s-a elaborat un studiu in care, ţinind seama de caracteristicile specifice ale zăcămîntului, se arăta cum poate fi aplicată combustia subterană şi ce rezultate s-ar putea obţine.

Dar aşa cum se-ntimplă de obicei cind e vorba de-o metodă nouă şi, pe deasupra, şi riscantă, oamenii nu s-au lăsat convinşi prea uşor. Noul procedeu insă fusese deja experimentat cu succes de cercetătorii de la Institutul de specialitate din Cimpina la Suplacul de Barcău. Dar acolo petrolul se afla doar la... 50—100 de metri, pe cind aici zăcămintul e între 600 şi 800 de metri. Şi-n plus, şi natura petrolului e diferită, in dauna celui de Videle. Totuşi, „gheaţa fusese spartă" şi pină la urmă studiul din 71 este aprobat şi încep pregătirile pentru iniţierea experimentului de combustie subterană la Bălăria. In acelaşi timp se formează un colectiv care se va ocupa numai de creşterea factorului final de recuperare in schela Videle. Aşa se face că în 1975 la Bălălia sint „aprinse" primele două sonde.

— N-a fost deloc uşor — ne spune inginerul Gheorghe Popa, şeful colectivului de care vorbeam. Prima oară am încercat să aprindem ţiţeiul din zăcămint prin intermediul curentului electric. Dar ori nu lua foc, ori lua prea tare. Am avut chiar şi o explozie la o sondă. Instalaţia a fost aruncată in aer ca o jucărie. Atunci au început iar cercetările. Se ştia că uleiul de in, ţinut la 50°C, ia foc singur. Şi cum temperatura din zâcămîntul nostru e exact de 50 C, s-a introdus ulei dintr-ăsta in zăcămînt. Şi-am reuşit. N-aveam însă suficientă experienţă nici în ceea ce priveşte dirijarea frontului de ardere care se dezvolta haotic...

Incet-incet însă, specialiştii din schelă şi cercetătorii de la Cimpina, care aveau deja experienţa Suplacului de Barcău, reuşesc să stăpinească de la suprafaţă, prin intermediul injecţiilor de apă şi de aer sub presiune, stihiile dezlănţuite de ei înşişi în adincul pămintului. Se iveşte însă altă dificultate: nerăbdarea. Cu toţii aşteaptă „minunea". Dar trece un an, se păşeşte bine şi-n cel de al doilea şi... nimic Specialiştii însă intuiesc motivul acestei intirzieri: vîscozitatea deosebită a petrolului. Se demonstrează, negru pe alb, că frontul de ardere înaintează aici cu doar 8 cm în 24 de ore. Şi convinşi că vor reuşi, cer timp, asumindu-şi toată responsabilitatea.

Şi-au reuşit, intr-adevăr, intr-una din zilele toamnei anului 1979, prima sondă de la Bălăria se trezeşte la viaţă. Cu atita vigoare, incit trebuie... potolită. Apoi incă una, şi incă una, fostele sonde „moarte" devin eruptive. Şi cei care se indoiseră o clipă de rezultatele noii metode sunt de acord cu faptul că dacă specialiştii Institutului din Cimpina şi cei din schela Videle nu ar fi apărat cu încăpăţinare şi cu dirzenie combustia subterană, poate că s-ar fi renunţat pentru un timp la ea. Ba unii spun că focul ce arde acum în subsolul de la Bălăria a fost aprins nu cu ulei de in, ci din „focul" care arde in inimile acestor oameni care, pentru a da ţării cît mai mult petrol, şi-au asumat, printre primii în lume, riscurile aplicării acestei noi metode de extracţie. Urmărim firul ţevilor argintii care pornesc de la sonde peste cimp şi ajungem la clădirea aceea joasă şi lungă, in faţa căreia conductele se adună intr-un adevărat păienjenis. Pămintul tremură sub picioarele noastre. Deschizind una din uşile metalice, avem imediat explicaţia acestui mic, dar continuu cutremur: citeva uriaşe motoare electrice pun în mişcare tot atitea compresoare pe măsura lor.

— Aceasta e „inima" sondelor cu combustie subterană. Dacă ea s-ar opri, s-ar opri şi petrolul. Ar rămîne acolo, în adinc.

 Dar nu se opreşte niciodată. Aici aerul comprimat in trei trepte pină la 60 de atmosfere, după care, pe conducte şi prin mediul sondelor de injecţie, e introdus la 600 metri sub pămint unde intretine frontul de ardere. In sfîrşit, primii petrolişti, trei sau patru oameni supraveghează diversele aparate de control. De fapt, petrolişti e un fel de-a spune, in realitate fiind mecanici. Cum alţii sunt betonişti, sudori, electricieni, operatori, domeniul acesta incluzind in sfera lui o mulţime de meserii. Unul dintre ei e Dumitru Tecuceanu, cel mai bun mecanic al staţiei de compresoare. E din Videle, încă tinăr şi dăruit trup şi suflet noii metode de extracţie a ţiţeiului. Şi ne explică şi de ce.

Ştie, ca toţi oamenii din schelă, că prin aplicarea combustiei subterane, factorul final de recuperare al ţiţeiului din zăcămint se ridică la peste 40 la sută. Că deja la Videle au fost aprinse şi alte sonde şi că in curind metoda aceasta va fi generalizată, toate sondele „moarte" urmind a fi readuse la viaţă.

— Datorită aplicării acestei noi metode, şi copiii noştri vor avea de scos petrol de-aici, de la Videle.

In 1981, schela de extracţie Videle a sărbătorit împlinirea unei vîrste venerabile — 20 de ani de existenţă. lată insă că prin oamenii săi, petrolul de Videle cunoaşte o nouă tinereţe, mai viguroasă decit oricind. Şi peste ani, cind prin combustia subterană nu se va mai putea stoarce nimic din uriaşul „burete" imbibat cu ţiţei, aflat in subsolul acestei părţi a Cimpiei Române, se vor găsi, cu siguranţă, alte metode pentru a scoate la lumină şi restul de circa 40 la sută din aurul negru ce mai rămîne încă în urma focului care arde acum în adîncuri.

— Noi ni le şi imaginăm — ne spune inginerul Popa. Vor fi folosite, probabil, procedee chimice de mare eficienţă sau poate radicala metodă a mineritului...

 Alegerea, experimentarea şi aplicarea acestor metode ale viitorului vă revine vouă, cititorii de azi ai revistei noastre. Mai precis, acelora dintre voi care, descoperind cît de fascinantă e munca în schelele de extracţii, ce satisfacţii mari oferă ea, vor îmbrăţişa această grea dar frumoasă profesie, de petrolist.

CONSTANTIN DIACONU