In lumea sondelor - 2

''Dimineata, 9 Decembrie 1934

In lumea sondelor

O noapte printre lucratorii sondei

Pe culmea dealurilor Morenilor, spre orizontul înroşit încă de ultimile raze ale soarelui, care a apus de mult — pe cerul însângerat, poate numai de reflexul straniu al focurilor de gaze, se profilează siluetele svelte ale sondelor, purtând lumini scânteietoare.

Ai zice nişte pagode, cari domină întreg ţinutul.

De altfel, ca într’un peisagiu japonez, schelăriile se scoboară în vale, in terase etajate. La un moment dat, totul se pierde in întunericul prăpastiei. Munca şi viata de acolo este trădacă de feeria de becuri electrice, galbene si rosi.

 Abea jos de tot în primul plan, răsare dintr’odată în faţa privitorului umbra enormă, tăcută şi neagră, a vre-unei sonde care a murit, sau care se odihneşte numai. Nu departe de aci se aude pufăitul unul compresor de gaze, care se strădueşte să învingă stratul lenevos de păcură, din adâncuri.

In regiunea petroliferă, lucrul nu încetează nici o clipă nici ziua nici noaptea. Sondelor puţin le pasă despre împărţirea noastră de timp. Pentru dânsele nu există zi de lucru sau zl de sărbătoare, induioşătoarea noapte de crăciun sau vesela Duminică a Paştilor. Toate orele, toate clipele sunt la fel de solemne sau de indiferente.

Simţeam că lângă mine se agită un furnicar de oameni, intr’o febrilă activitate, şi nu puteam să aţipesc.

Prin fereastra camerei, unde eram găzduit, pătrundea, cu pâlpâiri nervoase, lumina aruncată de unul din acele stindarde de foc, cari se văd la tot pasul în vârful „tuburilor de eşapare“ din regiunea sondelor.

In definitiv, ce fac toţi acei oameni, in timpul nopţii pe când noi dormim? — m’am întrebat şi am plecat să văd.

„LĂCĂRITUL“

Industria petrolului a introdus, in limba românească, o mulţime de cu­vinte noi, pe cari le intrebuinţează toţi lucrătorii şi inginerii.

GASLIFT, AIRLIFT…

Iată doi termeni americani, încetăţeniţi, şi la noi.

Prin gaslift se înţelege o erupţie naturală a sondei. Prin airlift, denumim o presiune artificială de gaze. Cum am eşit pe uşă, am dat de sondele din apropiere al căror motor, gâfâind şi gemând nu mă lăsase să stau in casă.

Erau in „lăcărit“.

La lumina unul bec electric un lucrător supraveghea cu mare atenţie, un mosor mare, pe care se înfăşura o sârmă împletită, cât degetul cel, mare de groasă. Mosorul era pus in mişcare rotativă printr’un motor.

La căpătâiul sârmei din spre sondă, era atarnat un tub de metal, lung ca de vre-o zece metri, având un fel de supapă de închidere jos.

Acest tub este aşa numita „lingură de lăcărit‘‘

Se dă drumul „lingurei“ în profunzimile puţului de păcură, unde e încărcată automat cu vre-o 250 kg. de păcură. Apoi e trasă în sus cu ajutorul mosorului, — a „tobei“ cum spun lucrătorii — care se învârteşte mereu.

Dacă lucrătorul nu este atent o clipă, şi nu apasă pe „heblu“ la timp, pentru a frâna şi da drumul conţinutului într’un batal dealături, atunci lingura, trasă cu violenţă, sare în sus şi dărâmă schela. Sârma groasă se răsuceşte şi cade toată asupra gheretei, unde se află lucrătorul, putând să-l omoare sau să provoace un incendiu.

De obiceiu sunt doi lucrători, unul la motor şi cellalt la aparatul de lăcărit propriu zis, adecă la „friction“.

Tot cam aşa este şi la pompe, unde, în afară de gâfâiala motorului se mai aude şi scârţâitul „balanţului“, care se apleacă în jos şi se ridică în sus, ca un gât enorm de cocostârc, pentru a pompa păcura din sânul pământului.


Un vagon de ţiţeiu nu merită atenţie!

Pentru a lămuri mai bine pe cititorii noştri, cari ar dori să fie iniţiaţi puţin în tehnica extracţiei petrolului, vom spune, că sunt sonde in erupţie liberă şi altele in erupţie captată.

Mai sunt sonde, la cari presiunea gazelor a fost mică din capul locului, sau s’a epuizat. Atunci se comprimă, în mod artificial gaze spre a activa erupţia. Comprimarea se face uneori cu ajutorul unor instalaţii grandioase, adevărate fabrici, aşezate anume prin dealuri şi păduri, adică acolo unde sunt sondele.

Altă dată ţiţeiul se extrage prin pompe canadiene, instalate la o adâncime de vre-o mie de metri sau şi mai mult. La suprafaţă nu se vede decât tija subţire, in continuă mişcare, ce trece prin „tubing“ până la pompa din profunzime.

„Lăcăritul“— adecă procedeul de a se scoate cu lingura — se întrebuinţează atunci când adâncimea nu e prea mare, şi anume la sondele vechi, puţin productive, şi când nivelul nu e suficient pentru a permite pompatul.

Procedeul acesta il utilizează mai mult particularii sau societăţile mici, societăţile mari părăsesc ca nerentabilă, o sondă care n’ar produce decât un vagon de ţiţeiu pe zi...


CÂT PRODUCE O SONDA?

Ca o pildă citez sonda No. 159 a „Creditului Minier“, care dădea, prin erupţie, 80 vagoane pe zi!

A trebuit să fie mutată gara! Trenul oprea la doi kilometri depărtare, căci ar fi fost pericol de incendiu dela scânteele locomotivei.

Sonda aceasta nimerise, la 917 metri adâncime, in stratul bogat numit Draeder. E o denumire cunoscută numai la Moreni, dela numele primului inginer care a dat de acest strat.

Răsbită în 1928, a dat până acum 5400 vagoane! Azi, glorioasa sondă nu mai produce decât jumătate de vagon pe zi cu pompă canadiană şi a trecut in rândul sondelor cari urmează să fie părăsite... după cum mi se spune.


Din zece lucrători pot fi concediaţi nouă

Totuşi, urcând, pe un deal râpos, o scară de lemn, cu vre-o opt sute de trepte, spre Schela Ţuicani, am dat acolo la diferite sonde, de un fel de dispozitiv, foarte simplu şi ingenios: un genunchi de fier întins pe pământ sau pus intr’o altă poziţie potrivită, astfel ca să se poată agăţa de dânsul 8—10 sârme sau bare.

Un singur om, cu un singur motor, poate deservi, in acelaş moment, 8—10 pompe canadiene cari lucrează în profunzime. Iată deci, că începe să devie lăcăritul convenabil şi pentru marile societăţi, deoarece din 10 lucrători, pot fi concediaţi 9!!

—Am 80 de lei pe zi. Sunt de 24 ani la sonde. Dar mi-e frică să nu mă dea şi pe mine afară...” — îmi spunea cu amărăciune bătrânul lucrător, care deservea cele 10 pompe canadiene din dealul Ţuicanilor.

PUŢURILE CU CADAVRE

Acum patruzeci de ani lucrătorii muriau asfixiaţi prin puţuri. Se promitea un premiu echipei care va ajunge mai repede la un strat de păcură. Şi atunci săpătorii căutau să se întreacă nebuneşte.

Cu o găleată i se dădea drumul unui lucrător în puţ şi acesta trebuea să scuture funia, spre semn că mai trăeşte. Dacă funia nu se mai mişca, trăgeai repede găleata în sus. Dar de multe ori găleata era goală. Sondorul căzuse în puţ. Mai intra câte unul să-l scoată şi nu se mai întorcea nici el.

Lucrul acesta producea o mare supărare celor din capul societăţilor.

Toată lumea se agita şi se ţineau consilii: ce este de făcut ?

S’ar fi putut ca — din pricina numeroaselor cadavre — să se astupe puţul...

Mortalitatea printre lucrătorii putea să atragă şi diferite procese plicticoase.

Atunci, pentru a scăpa de orice responsabilitate, s’a redactat un fel de contract tip de angajare, care suna cam aşa;

„Subsemnatul, Nae Stan, din comuna cutare, declar că de bună voe şi nesilit de nimeni, m’am scoborât în puţ. Dacă mor cumva, sunt singur răspunzător nefiind nimeni vinovat de cele întâmplate”.

ALTE ACCIDENTE

Astăzi lucrătorii nu se mai coboară în puţuri. Sistemul de exploatare s’a modificat. In schimb mor asfixiaţi, când sunt puşi să intre în rezervorii spre a le curăţa, când face explozie vre-o conductă de aburi sau de petrol sub presiune, când se prăbuşeşte peste dânşii o lingură de „lăcărit” sau întreaga turlă, când isbucneşte vre-un incendiu la sonde, când cad jos de la mari înălţimi... Nu mai vorbim de alte accidente mai mici, când cade vre-o grindă sau o uneltă grea peste vre-un lucrător şi-l schilodeşte pe toată viaţa...

Bineînţeles, în toate aceste triste împrejurări „vina este totdeauna a lucrătorului” schilodit sau ucis... Nu mai insistăm nici asupra boalelor, pe cari le capătă sondorii, stând opt ore in şir, la posturile lor pline de răspundere pe vijelii şi ploi torenţiale, însoţite de trăsnete; nu mai vorbim despre nopţile geroase de iarnă, cu viscole, când stau izolaţi de toată lumea, prin păduri, dealuri ‘şi văi fără adăpost, în barăcile de scânduri ale sondelor, prin cari suflă crivăţul.

 O noapte de iarnă, a unul sondor la post, ar putea forma subiectul unei descrieri dramatice.

Nici societăţile petrolifere nici ministerul ocrotirilor sociale nu cred că au vre-o obligaţie serioasă faţă de aceşti modeşti eroi ai muncii: cei răniţi, cei bolnavi, nu găsesc, de cele mai multe ori, loc nici în spital, nici în vre-o infirmerie şi mor cu zile.

In regiunea petroliferă Moreni-Gura Ocniţei sunt 15—20 de mii de lucrători cu o asistenţă medicală aproape nulă, deşi „Casa asigurărilor Sociale” îşi încasează cu regularitate toate cotizaţile

Sonda Nr. 160

Am stat toată noaptea de vorbă cu lucrătorii. Şi-mi pare rău că trebue să redau povestirile lor numai astfel rezumate şi concentrate, cum am făcut mai sus.

Spre dimineaţă, am ajuns pe culmea dealului Ţuicanilor, unde este vestita sondă No. 160, care cu incendiul ei grandios, a emoţionat întreaga lume.

Azi e o groapă enormă, cu peretii roşii — prefăcuţi intr’un strat de cărămidă din pricina căldurii de 1800 grade, care a fost aci timp de doi ani. Toată schelăria sondelor din jur, vre-o 12 la număr, a ars şi ea. De altfel s’ar putea spune că aci e cimitirul sondelor, căci toată regiunea e caşi pustie.

Doar în fundul enormului „crater” al sondei No. 160, se vede o băltoacă neagră; sunt scursorile de pe la schelele vecine. In valea Pâscovului se află tunelul No. 3, unde a fost cel mai cumplit dezastru, la 250 metri de coloana sondei.

Iar în râpa Văei Frasinului, unde m’am scoborât se mai vede şi azi instalaţia tunelului No. 1, legat de coloana sondei No. 160.

Aci au murit unsprezece eroi ai muncii!

Mi s’a spus că „Societatea Româno-americană“ ar fi plătit sume mari pentru casele dărîmate la Ţuicani de pe urma exploziilor ce se provocau, cu dinamită, pentru a se încerca stingerea incendiului. Văduvele şi copiii lucrătorilor ucişi la tunelul No. 1 şi No. 3 mai urcă şi azi scările Tribunalului Secţia IV-a din Ploeşti! Sunt nişte femei nenorocite şi sdrenteroase. Cine să le asiste? De trei ani se tărăgănează procesele şi încă „n’a fost îndeplinită procedura“.

UN INTERVIEW IN PĂDURE

Am aflat că unele din aceste văduve, ca să aibă cu ce-şi ţine copiii, se duc In fiecare zi intr’o pădure a statului din apropierea Morenilor — o apropiere de vre-o 15 kilometri! —unde au fost angajate să puie ghindă...

In zorii zilei, am luat cel dintâi automobil, ce mi-a eşit în cale, si m’am dus să le caut.

ALEX. F. MIHAIL''