Baioneta Dontov

Scanteia, nr. 1638, Ianuarie 1950

''Un nou sistem de deparafinare a sondelor

Schela „Muntenia”-Ochiuri are un număr mare de sonde care funcţionează în pompă Insert. Ele trebuesc deparafinate din două in două săptămâni. Vechiul sistem de deparafinare, de care noi ne-am folosit mult timp, nu era cel mai potrivit. La fiecare deparafinare trebuia să dăm afară odată cu tijele şi pompa din lăcaşul ei. In timpul acesta, ţiţeiul din tubing se retragea în strat şi pentru a repune sonda în producţie, trebuia ca pompa să lucreze timp de 8 până la 10 ore incontinuu. Pierdeam zeci de tone de ţiţei. Acest lucru mi-a dat de gândit. In vara anului trecut, am început să studiez un ait sistem de deparafinare. Am conceput un dispozitiv cu care să desfac tijele, fără să mai trag pompa afară. Pompa rămânând în lăcaş, ţiţeiul nu se mai retrăgea în strat. Dar, când am făcut proba, mi-am dat seama că este un dispozitiv prea greoi. Sondorii din echipele de deparafinare îl manevrau anevoie. Am căutat să-l perfecţionez, să-l fac cât mai simplu, pentru ca fiecare sondor să-l priceapă şi să-l poată, mânui cu uşurinţă. Atunci am schimbat sistemul de cuplare a dispozitivului la pompă. Cuplarea se face acum prin simpla lăsare în jos a tijei, iar desfacerea printr-o uşoară învârtire la dreapta. Prima încercare am făcut-o la sonda 161 şi a dat rezultate bune. Cu sprijinul organizaţiei de Partid şi a direcţiunii, am extins sistemul de deparafinare şi la sondele 151, 318, 101, 57, 243 şi 6. De curând, sistemul a fost încercat şi la sonda 118 Piscuri a Petroliferei „Muntenia”-Moreni. Şi acolo a dat rezultate satisfăcătoare. Foloasele acestui sistem sunt însemnate. In primul rând se câştigă o mare cantitate de ţiţei, sonda fiind repusă mai devreme în producţie. In schela noastră s’au extras în plus până acum, datorită folosirii acestui sistem, zeci de vagoane de ţiţei. In al doilea rând, se evită o serie de deranjamente în strat, care aduceau o micşorare a producţiei de ţiţei. Prin introducerea acestui nou sistem de deparafinare la sondele cu pompe Insert, vom da ţării sute de vagoane de ţiţei în plus."

Ing, Dontov Dan Gh. schela "Muntenia" Ochiuri-Dâmboviţa

Sonde identificate la care se face referire in articol : 
  • Sonda 161 AR Ochiuri Gorgota sapata in 1948 la 1518,8 metri - prima la care s-a utilizat baioneta Dontov.
  • Sonda 151 AR Ochiuri Gorgota sapata in 1942 la 1018 metri.
  • Sonda 101 AR Ochiuri Gorgota sapata in 1925 la 943,5 metri.
  • Sonda 57 RA GO Viforata sapata in 1943 la 1588 metri.
  • Sonda 243 UN GO Viforata sapata in 1943 la 1650,5 metri.