Prima sonda din Moreni - 2

Adeverul, Februarie 1923

Cine a descoperit regiunea petrolifera Moreni ?

Comentand accidentul ce s'a produs la sonda societăţei ’’Sospiro’’ din Vârful Drăgăncasa, cu care ocaziune am numit pe bătrânul domn Raky, unul din descoperitorii regiunii Moreni, — primim de la d-l C. R. Mircea, unul din cel mal distinşi ingineri ai noştri, următoarea scrisoare, căreia îi facem cu plăcere loc:

Afirmatiunea d-voastra cu privire la descoperirea regiunei petrolifere Moreni, mă obliga sa ies din tacerea voita ce pastrez de ceva timp in tot ce priveste industria petrolului, spre a rectifica un punct, pe care adevărul şi demnitatea corpului de ingineri români, îmi impune să-l relevez.

Prima sonda din Moreni a fost pusa de mine. Eram sef al Serviciului Minelor in Ministerul de Domenii ( nu se crease inca Ministerul Industriei ), cand d-l Hector Economos a venit la mine in toamna anului 1903 si mi-a dat insarcinarea sa-i fixez punctul unde d-sa voia sa pue o sonda pe concesiunile sale din Moreni. D-sa mi-a spus ca pleaca la Paris, ca ma lasa sa fac cum voiu crede si ca a dat ordin d-lui inginer Rucani sa pue sonda acolo unde voi indica eu.

In adevar, am fixat locul in crangul din Valea Cricovului, d-l Rucani a si inceput saparea, sonda era gata rasbita la 1 August 1904, la adancimea de 273 metri, zi in care am demisionat din serviciul statului si am luat directia societatei ‘’Campina-Moreni’’. A doua zi la 2 August, sonda facea eruptie. Eruptiile au durat fara incetare timp de un an de zile.

Cand d-l Racky a intrat impreuna cu directorul Lange al Bancei Schafhausche-Bank Verein in Consiliul societatei Campina-Moreni, bogatia acestei regiuni era deja probata iar proba se facuse dupa studiile si sub conducerea technica a subsemnatului.

Datoresc aceste explicari, pana vor veni si altele, asupra industriei petrolului in Romania, a careia desvoltare, sunt mandru sa afirm, se datoreaza muncei, priceperei si increderei elementului technic romanesc in bogatiile miniere ale tarei.

Multumindu-va, va rog sa primiti distinsele mele salutari.

Inginer C.R. Mircea 

Sonda 1 AR Moreni Sud sapata in 1904 la 237 metri

Partea 1https://furcuta.blogspot.com/2021/05/the-first-oil-well-spud-at-moreni.html