Extractia titeiului la Bustenari in 1908

‘‘Suplement la Albina, 1908-1909

Mă opresc la o cârciumă deasupra Buştenarilor şi mă aşez la o masă, afară. Intru în vorbă cu un tânăr inspector al unei societăţi petrolifere, pe care încep să-l... sondez despre Buştenari. „E o minune de văzut aici, d-le, îmi zice el. Ai făcut foarte bine că ai venit. Ministerul şcoalelor a avut frumoasă idee să trimită pe învăţători în asemenea excursiuni!“.

Plec înfiorat de emoţiune, ca la apropierea unui eveniment necunoscut. Sgomotul sondelor din Buştenari începuse dejà să se anunţe: „vriu! vriu! vriu!".... altele: „fichea! fichea! fichea!-.... Trec pe lângă rezervoriul dela Grâuşor, cel mai mare rezervoriu de deposit din ţară al societăţii „Steaua Română“, care conţine 1000 de vagoane de ţiţeiu, şi deodată mi se deschide dinaintea ochilor, o panoramă admirabilă: o pădure de sonde pe care o contemplu câteva minute, oprindu-mă în loc.

Mă cobor în Buştenari pe o cărărue şi pe sub picioare încep a simţi nişte svâcnituri; din pământ se aud pâcâituri la fiecare pas: sunt conductele, cari palpită de ţiţeiul împins prin ele, la rezervoare. Aceste conducte se întretae şi se încrucişază în toate părţile, ca vinele şi arterele din corpul unui animal şi-mi dau iluzia că merg peste corpul unui uriaş, care doarme, cuprins de un somn agitat de friguri.

Pe deasupra capului nenumărate vergele de fier (stângi) se întind orizontal în toate părţile, încrucişate ca nişte fire de păianjen. Pufăitul, sfârâiturile, ciocăniturile, pocniturile ca de tun şi fluerăturile asurzesc auzul. Toate acestea îţi dau impresia că eşti într’un mare sat de ciclopi, cari lucrează mulţi şi grăbiţi la terminarea unei mari comande de răsboiu apropiat, pentru care trebuesc arme multe de tot.

Stau două zile în Buştenari şi sunt condus pretutindeni de medicul veterinar al societăţilor petrolifere, d. dr. I. Popescu, care îmi dă şi-mi mijloceşte toate explicările necesare, văzând şi cercetând totul, la faţa locului, în mod intuitiv.

Par’că văd şi acum dinaintea ochilor numele societăţilor petrolifere scrise în toate părţile: Concordia, Buştenari, Grâuşor, Steaua Română, Internaţionala, Nafta, Columbia, Traian, Româno-Americană, etc. cu capitaluri străine; Bărăganul, Lumina, Ozinga, Nasopol et fii, Fraţii Mincu, Gheorghe Stroe et. comp., Marin Hodoiu, Fraţii Paxinos, Catargiu Fiul, Cariagdi cu capitaluri româneşti.

Numărul sondelor 2—2.500, dintre cari în lăcărit 5—600, în sapă 300, restul în pompă sau părăsite. Puţuri: 200 în acţiune, iar 5—600 părăsite sau astupate.

Săpatul sondelor se face după sistemul canadian, cu vergele, (stângi). Puţurile sunt ghizduite cu ţambre de fag.

Puţarii sunt toţi Români. Sondării asemenea. Maeştrii sondări în majoritate Români, diplomaţi ai şcoalei dela Câmpina.

Săpatul în sonde se face cu sape concentrice, lăcăritul (extracţiunea ţiţeiului din sonde) cu lingura sau cu pompa; iar la puţuri, cu hârdaele.

Adâncimea: puţurile vechi 2 — 300 m., cele noi 40 — 50 m. numai până se pune sonda.

Lumina necesară în puţuri se trimite prin oglinzi aşezate pe un ax la gura puţului, sau se procură prin lămpi electrice portative.

Casa cazanelor (douăsprezece case principale) trimite vapori la motoarele sondelor. Sunt şi motoare cu benzină şi electrice, dar mai puţine.

Casa pompelor (o singură casă) transmite mişcarea prin vergele de transmisiune la 30—35 de sonde.

La sondele cu pompă nu se află nici un om : ele funcţionează singure.

Uzinele electrice sunt în număr de trei, pentru luminatul sondelor şi a locuinţelor şi pentru motoare.

Accidentele de asfixiare în puţuri prin gazele ce se degajază se previn prin foale, cari trimit mereu aer de afară prin tuburi mari de tablă (burlane). Sunt accidente însă cari provin din scăparea hârdaelor, prin ruperea fringhiilor dela motoare şi curele, căderea din vârful sondei, aprinderea gazelor din sonde prin chibrit, ţigări, scânteele dela linguri când se ciocnesc de pietre, sau spargerea lămpilor electrice, etc.

Sunt ateliere mecanice pentru toate reparaţiunile necesare : pentru turnătorie şi strungărie mecanică, pentru fierărie, potcovărie, alămărie şi tinichigerie.

Montarea maşinăriilor se face prin maeştri speciali români.

Apa necesară pentru vapori şi alte trebuinţi se aduce de patru pompe ce sunt la Doftana, prin conducte.

Transportul materialelor şi pieselor ce se aduc gata din străinătate, se face dela gara Doftana, în mare parte prin animalele societăţilor, cari au medic veterinar pe d. dr. I. Popescu.

Ţiţeiul extras se adună mai întâiu într’un batal (vas colector) la fiecare sondă, care se scurge apoi într’un rezervoriu comun şi se predă prin conducte fabricilor de rafinărie din Câmpina, Băicoi, Plopeni şi Ploeşti. Cel mai mare rezervoriu de depozit din ţară se află la Grâuşor, de 1.000 de vagoane, al Stelei Române, despre care am vorbit mai sus.

Costul unei sonde variază între 10—30 de mii lei, în cazuri obişnuite ; iar cele cu adâncimi mai mari de 6—700 m, se ridică până la 80 de mii lei. Costul săpatului puţurilor cu ţambre (ghisdele) este de 2—300 lei stânjenul.

Lucrători cu braţele câştigă 2—4 lei pe zi, meseriaşii 3—9— 12 lei, funcţionarii 60—350 lunar, ad-torii şi inginerii 600—1.000 lei lunar.

Lucrul se face fără întrerupere dela ora 12 noaptea până la 12 ziua. Incetarea lucrului se dă numai la sărbători mari şi numai pentru sondele în sapă şi la ateliere ; iar lăcăritul se face fără întrerupere.

G.P Salviu.

Invatator,

Smulți, Covurlui’’