The first turbojet truck was manufactured on chassis SR 114 (Bucegi) with motor MIG 15. Here is a picture taken in Bucharest at Mihai Bravu - Izvor firefighter unit
''O autospecială specială (turbojet) pentru stins incendii la sonde de ţiţei şi gaze a fost realizată în anul 1971 folosind un jet de gaze puternic produs de un motor reactiv tip RD-45 (dintre cele folosite pe avioanele militare de vânătoare MIG 15). Jetul de gaze se poate orienta pe orizontală şi verticală prin comenzi ce se dau din cabina de comandă a autospecialei, iar pentru îmbunătăţirea eficienţei de stingere se poate refula în jet apă sau pulbere (asigurate de alte maşini de luptă). Motorul reactor funcţionează cupetrol de aviaţie, carburant aflat într-un rezervor cu capacitate de 600 l, cantitate suficientă pentru producerea jetului tip de 20 minute. Această autospecială sa aflat în serviciu circa 10 ani, timp în care a intervenitcu succes la stingerea mai multor sonde în erupţie, incendiate.
Autospeciala a fost fabricată intr-un singur exemplar la Automecanica (Romprim) Bucuresti''
Autospeciala a fost fabricată intr-un singur exemplar la Automecanica (Romprim) Bucuresti''
Autospeciala de stins incendii cu jet de gaze
ROMAN 12215 DFA (A.Sp.J.G. — R 12215 DFA)
''Autospeciala este destinată stingerii incendiilor izbucnite în schelele petroliere, combinatele chimice si petrochimice si la sondele în foraj sau exploatare.
Autospeciala de stins incendii cu jet de gaze Roman 12215 DFA este un autovehicul de construcție specială, necarosat, dotat cu agregate si instalații de stingere, prevăzut cu amenajări si adaptări corespunzătoare următorului principiu de stingere: jetul format de gazele evacuate de motorul turboreactor acționează asupra incendiului prin propria forță de impact, combinată cu acțiunea unei pulberi stingătoare sau a apei pulverizate refulate în jet si antrenate de acesta.
În esență, autospeciala constă dintr-un autosasiu Roman 12215 DFA, modificat, pe platforma căruia s-au montat: turbomotorul, împreună cu accesoriile speciale aferente unei bune funcționări a acestuia; ansamblul instalației de stins cu pulbere si azot; cabina de comandă a agregatelor de stingere; sistemul de conducte pentru refularea apei în jet si amenajările pentru păstrarea inventarului din dotare.Turbomotorul poate fi rotit în plan orizontal 30° spre stînga si 30° spre dreapta, față de axa longitudinală a autosasiului, respectiv în plan vertical 45° în sus si 15° în jos. Astfel, se asigură orientarea jetului de gaze arse produse de turbomotor în direcția dorită.În ansamblu, motorul reactor montat pe autospecială denumit R-35 Jet are principalele părți componente: motorul turboreactor propriu-zis, priza de admisie aer si ajutajul reactiv.Motorul turboreactor propriu-zis se compune din: un compresor axial (cu palete) de înaltă presiune, cu nouă trepte; zece camere de ardere individuale (din care patru sunt camere principale pentru pornire), cu flux direct, prevăzute cu injectoare de combustibil tip duplex; o turbină de gaze paletată, cu două trepte.Priza de admisie aer are rolul de a asigura o curgere cît mai uniformă a aerului, concomitent cu realizarea unei protecții contra pătrunderii de corpuri străine în motor.Ajutajul reactiv asigură atât destinderea gazelor arse, cât si obținerea diferitelor regimuri de exploatare a motorului, prin modificarea secțiunii de iesire a gazelor. Reglarea secțiunii ajutajului se face cu ajutorul unui sistem de voleți, acționați de patru verine, prin intermediul unui inel.Pe timpul intervențiilor de stins incendii sau al aplicațiilor, se vor lua măsuri pentru a se evita total riscul de a se dirija accidental praf sau alte substanțe de stingere (inclusiv apă) spre autospecială, deoarece admisia acestora în motorul turboreactor îi afectează grav funcționarea''
Turbojet used to extinguish an oil well that caught fire